e-fulfilment / fulfilment uitbesteden aan MINCWe begrijpen dat het uitbesteden van fulfilment een lastige strategische keuze is. Je wilt ongetwijfeld de continuïteit of groei van jouw bedrijf op logistiek vlak borgen.

Als eerste is het handig om te bedenken waarom je logistieke werkzaamheden wilt uitbesteden. Vraag je af of het gaat om ruimte, tijd, geld, kennis, gemak of  iets anders?

Door deze waarom-vraag te beantwoorden weet je direct waarop je je het beste kunt richten / focussen bij de selectie van een logistieke partner. Én je beantwoordt zelf de vraag of samenwerken of uitbesteden een goede optie is. 

Overigens spreken we bij MINC het liefst van samenwerken op e-logistiek / fulfilment vlak, het gaat immers om jouw business en dat verliezen wij op geen enkel moment uit het oog. 

Misschien geeft deze checklist je enig houvast om deze beslissing te maken: 

#1 Productspecifieke wensen

Welke producten verkoop je? Welk formaat? Is het nodig om beter te verzekeren? Is het nodig om de producten op een bepaalde manier te verpakken of gekoeld te vervoeren?

#2 Ervaring

Hoeveel ervaring heeft de logistieke dienstverlener die je op het oog hebt? Zo ja, welke ervaring? Met welke producten? Zijn er klanten die zich positief uitlaten over de dienstverlener?

#3 Service level

Hoe zijn de processen ingericht? Zijn er controles ingebouwd? Is de dienstverlener gecertificeerd? Zo ja, welk certificaat hebben ze? Welke procedures hanteert de logistieke dienstverlener? Hoe garanderen ze de service levels? Hebben ze een track record beschikbaar van hun performance? Welke extra’s biedt de logistieke partner? Kun je bijvoorbeeld een persoonlijk kaartje bij de orders toe laten voegen of is dit allemaal gestandaardiseerd?

#4 Integratie

Is het eenvoudig om jouw verkoopkanalen met het systeem van de logistieke partij te verbinden? Zijn er bestaande API’s (Application Programming Interface = technische verbinding tussen applicaties)? Wordt er gewerkt met kwaliteitsstandaarden? Is het plug & play, en wil je dat of heb je specifieke veiligheidseisen?

#5 Cut-off tijden

Tot hoe laat worden jouw orders ‘gepickt’ en verpakt (Pick & Pack)? En hoe laat haalt de vervoerder de pakketten op bij de logistieke partij zodat de pakketten de volgende dag bezorgd kunnen worden?

#6 Schaalbaarheid

Hoe flexibel is de logistieke partner om op te schalen als jouw piekseizoen of – moment begint? Hoe is deze opschaling geregeld?

#7 Fulfilment & shipping tarieven

Hoe concurrerend zijn de tarieven van de aanbieder en hoe transparant en inzichtelijk zijn deze tarieven? Heb je een goed beeld van de financiële impact die samenwerken met een logistieke partner op jouw bedrijf heeft?

Wil je een keer sparren over een samenwerking met MINC? Neem contact op voor een vrijblijvende kennismaking met Richard van den Heuvel, Sales Manager via richard@minc.nl Natuurlijk kun je ons te allen tijden bellen via 0297 230 310.

Terwijl je wacht op antwoord kun je alvast een digitaal kijkje in onze ‘keuken’ nemen: https://minc.nl/backstage-bij-minc/

Tot ziens!

Zelf doen, samenwerken of uitbesteden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *